måndag 21 april 2008

Positivt tänkande

Egentligen är det rätt så najs med fågelsång men inte 04.30. Det är ett pippande, kvittrande och lockropande utan dess like.

Prövade att trycka kudden över huvet för att kunna sova ett tag till men det funkade inte.. så nu fick jag glatt stiga upp och se det positiva i att bli väckt av fåglarna och inte mobilen. Man ska ju vara glad att man inte försover sig till sin första dag på nya jobbet.

Kom att tänka på en roliga story jag läste för flera år sedan. Har inte en aning om vem som skrivit den.

Positivt tänkande!
När jag vaknade i morse kände jag mig på dåligt humör. Men det var jag bara glad för. Det visade ju att jag hade känslor.

Sedan tog jag barnsalva istället för tandkräm på tandborsten. Då förstod jag att även den bäste kan göra fel. Jag kände mig djupt tacksam över den insikten.

När jag öppnade kylskåpet föll mjölkpaketet ut, gick sönder samt stänkte ned mina skor och byxor. Jag intalade mig att det var bra för ovanlädret. Byxorna hade jag ändå tänkt byta.

Under tiden kokade frukostkaffet över. Det fick mig att komma ihåg att kaffe på tom mage är hälsovådligt.

Just som jag slagit igen ytterdörren märkte jag att jag hade glömt nycklarna. - Den stunden, den sorgen nynnade jag och tänkte på att jag inte behöver bryta mig in förrän efter arbetet.

Att de nya byxorna fastnade i cykelkedjan och att jag körde rakt in i grannens häck spelade ingen roll. - Tur att det inte var ännu dyrare byxor, mumlade jag glatt. Och att det var grannens häck tillade jag positivt och vitsigt.

På jobbet tog jag en kaffekopp till skrivbordet och råkade spilla det mesta på manuset till kvartalsrapporten. - Det kunde ha varit tre veckors arbete ropade jag ut i korridoren. Tur att det bara var ett fjortondagarsjobb som blev förstört! Och förresten hade jag ändå tänkt arbeta om det!

Till lunch tog jag en råkosttallrik och bet av en tand på en liten sten. Just den tanden hade alltid varit lite sned så jag bad tandläkaren att dra ut rasket. - Lika bra att inte ha så sneda tänder, tänkte jag och kände mig uppåt.

På hemvägen skulle jag ta ut pengar, men mitt kort försvann in i bankautomaten och kom inte ut igen - fast jag genast på minuten bankade. - Nåja, de pengarna hade jag ändå bara gjort av med, filosoferade jag lugnt och tillämpade lite avslappningsteknik.

Låssmeden kostade bara 200:- och explosionen när jag knäppte på TV:n blev inte särskilt kraftig. Nu kan jag skaffa text-TV. Och så blev omtapetseringen äntligen av. Så bra!

- Det är fint att tänka positivt, tänkte jag positivt och kastade mig i sängen så att benen - på sängen - vek sig. Annars vet man vad som hade kunde gått snett idag!







*xoxo*

BloggRegistret.se

buzliv@hotmail.com

9 kommentarer:

Pangbruden sa...

Foten i kläm? Jajamensan:-)

Anonym sa...

Sen var det ju FULLMÅNE också......


http://livethosmig.blogg.se

//Mia

Anonym sa...

Hoppas det löser sej med lägenhet snart.. å att du trivs alldeles utmärkt på nya jobbet nu då! =o))

Majsanochmalla sa...

Lycka till med jobbet!

Huur går det m lägenheten?

Pok


Mallhållerkollpålägenhetsbralla

Anonym sa...

Gör någon glad - stryp en fågeldjävel. De gamla ekarna på min tomt verka göra de himmelska råttorna extra sångglada och pilska. Äckliga är de också, å fulla med baciller! 4.30, Buzan, det är SOVMORGON för mig.....

Buzan sa...

Bitte: Du måste skoja? Har du ett jobb som kräver att du är uppe då??

Kvasten & M&M: Tack: Det var kanon.

Anonym sa...

Hihi, nej då, men fågeljäklarna kör igång runt halvfyra vid den här tiden på året. Jag är på kontoret vid halv nio på morgnarna.

Anonym sa...

Haha, näää.... allt det där eländet på en och samma dag kan väl inte bara sant hoppas jag?

Anonym sa...

Helt underbart! Tack för detta!